Gapen met Shirov

20 augustus 2014 - Riga, Letland

Aapje

Waar zal onze schrijver toch eens beginnen, de vroege ochtendzon scheen door de gordijnen neer op onze kameraden. Maar helaas is dit om een uurtje of zeven in de ochtend. Onze helden zijn nog diep in hun slaap. Af en toe hoor ik een grunt links van me, niet echt iets spannends eigenlijk. Drie uur later is de eerste wakker. wie anders dan onze nederige planoloog Jeroen, dan kan het ochtendritueel beginnen. Tot nu toe weet niemand wat hij in de ochtend doet, het is een groot raadsel. Wel weet deze schrijver dat hij een volksheld is.

Niet veel later staat ook Florian op nog met een lichte kater van de dag daarvoor. Het leek hem een uitstekend plan te gaan douchen met zijn notitieblok, want tja daar komen de beste ideeën voor verhalen in je op J. Zoals gebruikelijk staat onze aap als laatste op en is hij verdwaasd. Een beetje rondhuppelend bezoekt hij het toilet en gaat ook hij onder de douche staan.

Dat is zo ongeveer het ochtendritueel van elke dag. Indrukwekkend, vind je niet? Persoonlijk vind ik het maar een saaie boel, misschien als we de rollen omdraaien wordt het nog wat.

Niet veel later gaan we richting de speelzaal, want de avond daarvoor hadden we misschien iets te veel non-alcoholisch bier gedronken;)

In de speelzaal aangekomen gaan onze bazen achter het bord zitten. Jeroen speelt tegen een Noor die Havik heet, hij lijkt helaas niet op een Havik. Meneer Havik wijkt af van de theorie en Jeroen denkt na en komt met een uitstekende voortzetting. Meneer Havik bleef vervolgens verdergaan met rare zetten doen en Jeroen stelt zijn stukken uitstekend op voor een uitstekende combinatie. Meneer de Havik heeft het met zijn haviksogen niet zien aankomen en gaat genadeloos ten onder. Een uitstekende partij van onze volksheld!

Bij Christopher gaat het iets minder, hij speelt met wit tegen een Fransman in de Siciliaanse Draak. Makkie zou je denken aangezien hij al heel lang zelf de drakenvariant speelt, maar niets is minder waar. Hij maakt het zich moeilijk en op een gegeven moment kan zijn tegenstander een goede stelling bereiken met goede winstkansen. Maar gelukkig ziet de Fransman het zielige gezicht van Christopher en doet hij dat niet. Christopher toont geen medelijden en slacht hem vervolgens af. Daarmee heeft hij zijn tweede overwinning op de Fransen binnen, de Russen zijn wat moeilijker daar heeft hij tweemaal van verloren.

Aan de andere kant van de speelzaal zit Florian en tegen wie speelt hij? Is het een vliegtuig, een vogel, nee het is een klein vervelend goed spelend Russisch ventje. Florian besluit het centrum in te nemen, maar het jongetje heeft daarna goed gezien dat hij daar een sterke aanval voor terugkrijgt. Hij weet daarmee de stelling in evenwicht te houden en speelt de ene computerzet na de andere. Uiteindelijk wordt het remise door een zettenherhaling. Kleine Russische kinderen zijn vervelend.

Niet veel later vertrekken onze reizigers uit de speelzaal onderweg naar een lekker restaurant. We hebben met ze allen besloten een rustig dagje te houden. Eentje met weinig non-alcoholische dranken. Het plan werkt uitstekend en keren we na het eten terug naar het luxurieuze (sic) appartement om vroeg naar bed te gaan voor de volgende dag.

Al om al (sic) is het een saaie dag geweest. Weinig leuks te melden helaas. Gelukkig nog wel een paar leuke karakters gespot onderweg terug naar het appartement.

Adios

PS: interpunctie is overrated! ;)