Nieuwe liefdes

19 augustus 2014 - Riga, Letland

Florian en Jeroen

Onze excuses voor deze verlate blog, maar we hopen dat deze blog veel, zo niet alles, goed maakt. We hebben gelukkig wel wat meegemaakt.

In de tweede ronde verloor Jeroen van een Griek, verloor Florian van een grietje en won Chris van een griet. Jeroen wist een potremise dame-eindspel te verprutsen. Florian kon in een overweldigende stelling geen keuze maken tussen allerlei goede varianten en beging in tijdnood zelfs een kortsluithandeling. Chris kreeg een Française tegenover zich, die het Frans speelde. Hij kreeg positioneel voordeel. Zijn tegenstandster sloeg aan het offeren. Chris rekende beter. Chris won en kon zich gaan bezighouden met Dita.

Wie is Dita? Dita is de Oostenrijkse die een Letse bleek te zijn. In tegenstelling tot Olga is Dita geen literair verzinsel, maar een werkelijk en weldenkend persoon. Sinds die eerste avond hebben Chris en Dita contact gehouden. Dit resulteerde in een nieuw samenkomen na de tweede ronde. Ook Jeroen leerde deze avond een nieuwe liefde kennen: rum en cola. Een glas van het spul hopst hij in pakweg twee seconden naar binnen, waarop de gelukzaligheid zijn gezicht bestrijkt. Dat is nog eens wat anders dan honingbier. U krijgt misschien de indruk dat we elke avond aan de boemel zijn, maar dat klopt ook wel.

De volgende dag bezochten we de Russische wijk. Hier bevindt zich onder andere de grote markt van Riga. Oude vrouwtjes met hoofddoekjes scharrelden tussen tientallen fruitkramen. Ons doel was de Academie der Wetenschappen. Wie deze typisch stalinistische wolkenkrabber beklimt, heeft een panoramisch uitzicht over Riga. De foto’s zeggen genoeg.

Na een visite aan de cafetaria (goed Lets voer) begaven we ons naar de speelzaal. We vergissen ons nog steeds in de grote afstand, dus we kwamen netjes iets te laat aan. Florian en Jeroen zaten naast elkaar. Zij speelden allebei tegen een Scandinaviër. Het openingsgevecht werd gewonnen door Nederland. Florian won een pion in de Verbeterde List, pakte er nog een en was snel klaar met een overwinning. Jeroen stond heel actief (hij had goed geluisterd naar het advies om niet passief te doen), maar wist niet hoe hij verder moest. Hij vatte het plan op om verdedigende stukken van de tegenstander af te ruilen, maar decimeerde zo ook zijn eigen aanvalskrachten. Toen er niet veel meer op het bord stond, bood hij remise aan. Zijn tegenstander speelde door en er ontspon zich een marathonpartij. Christopher bevocht een Russische internationaal meester. Chris begreep de stelling beter en schatte de aanvalskansen van zijn tegenstander goed in, maar op het moment suprême kreeg aanvalslustige Chris weer eens de overhand boven positionele Chris. Hij werd overlopen en was boos. De krachttermen die Chris gebruikte zullen we niet vereeuwigen.

Terug naar de marathonpartij van Jeroen. Chris en Florian zaten eerste rij bij het geschuif. Het zag er niet goed uit. Jeroen stond waarschijnlijk verloren in het eindspel. Hij had een passieve toren en een passief paard. We hadden hem nog zo gezegd: niet passief doen, Jeroen. Maar zijn tegenstander deed het allemaal ook niet zo handig. Jeroen wist af te wikkelen naar een toreneindspel met pionnen op één vleugel. Hoewel zijn tegenstander het nog lang probeerde, gaf Jeroen geen krimp en gebruikte hij zijn actieve (jawel) toren om remise te houden. Het was al donker, toen de handen eindelijk werden geschud.

Een bezoekje aan het vertrouwde Folkklubs (http://www.folkklubs.lv/en) hadden we nu zeker wel verdiend. Folkklubs heeft veertien Letse bieren in de aanbieding. Deze worden geschonken in normaal formaat en in kruiken van 3 liter. Sinds we dat weten, proberen we het bier uit per kruik, wat flink wat verbaasde blikken heeft opgeleverd. Maar zoals Chris zegt: Drie liter bier in één kruik is de beste uitvinding sinds alcohol zelf.

We doen meer dan bier drinken hoor. Zo worden Jeroen en Florian ten dans gevraagd, dansen Jeroen en Florian, lachen we falende Nederlanders uit, leert Jeroen veel wax kennen en urineren we naast Shirov. Olga is met vriendinnen op stap, dus die zien we morgen wel weer.

1. Frans Jacobs:
    19 augustus 2014
    Wat is het verschil tussen een grietje en een griet? Is het erger van een grietje te verliezen dan van een griet? En verdienstelijker om van een griet te winnen dan van een grietje? Of andersom?
  2. Gijs ijzermans:
    20 augustus 2014
    Tof, zo te lezen hebben jullie nu al meer van de stad gezien dan twee jaar terug in 10 dagen. Wat ik wel mis zijn de bord/kaart/dobbelspellen! Zijn die van het toneel verdwenen of worden die niet blogwaardig geacht?